Hallintopalvelut

Hallintopalvelut-yksikön tehtävä on tukea ja mahdollistaa johtajien ja toimintayksiköiden työtä. Yksikkö tuottaa seuraavia palveluja: hankkeiden ja toimintayksiköiden taloushallinto ja taloussuunnittelu, henkilöstöhallinto, henkilöstösuunnittelu ja henkilöstön kehittäminen, esihenkilötyön, työhyvinvoinnin ja työsuojelun tukeminen, assistenttipalvelut, toimitilahallinto ja -palvelut, kirjaamo ja asiakirjahallinto, hankintatoimen koordinointi ja kehittäminen, yleishallinnolliset lakiasiat, matkahallinto sekä muu keskitetty yleishallinto. Lisäksi yksikkö tukee tulossopimusten valmistelua ja toiminnan suunnittelua ja seurantaa.

Hallintopalvelut-yksikkö järjestää sisäisen tarkastuksen, joka arvioi objektiivisesti ja riippumattomasti sisäistä valvontaa ja riskienhallintaa sekä näiden tuloksellisuutta, raportoi arvioinnin tuloksista sekä esittää toimenpide-ehdotuksia järjestelmän kehittämiseksi. Sisäinen tarkastus raportoi suoraan pääjohtajalle ja johtoryhmälle.

Hallintopalvelut-yksikkö koostuu seuraavista ryhmistä

Hallintopalvelut-yksikön kehittämispäällikkönä toimii

Lisätietoja

Terhi Wainio-Biese
hallintojohtaja

 

Hallintopalvelut-yksikön ryhmien tehtävät

HR-ryhmä

  • Vastaa virka- ja työehtosopimusten ja niitä koskevien asioiden tulkinnasta, valmistelee tarkentavia virka- ja työehtosopimuksia sekä osallistuu niitä koskeviin neuvotteluihin.
  • Tukee ja neuvoo johtoa ja esihenkilöitä henkilöstöasioissa sekä laatii niitä koskevia ohjeita.
  • Hoitaa palkka- ja palvelussuhdeasioita Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeiden kanssa sovitun työnjaon mukaisesti.
  • Vastaa Syken yhteistoiminnasta ja työterveyshuollon yhteistyöstä sekä niiden kehittämisestä. Hoitaa työhyvinvointiasioita yhteistyössä Osaminen ja työhyvinvointi -ryhmän ja työsuojelupäällikön kanssa.

Talous-ryhmä

  • Vastaa Syken taloussuunnittelun (TTS, budjettikehys) ja budjetoinnin (valtion talousarvio, sisäinen rahanjako) prosessista ja raportoinnista.
  • Vastaa Syken kustannuslaskennan ja muun johdon laskentatoimen toteuttamisesta.
  • Valmistelee taloushallintoa koskevat ohjeet sekä tukee ja neuvoo johtoa, esihenkilöitä, projektipäälliköitä ja henkilöstöä talousasioiden hoidossa.
  • Huolehtii Syken menojen ja tulojen käsittelystä, kirjanpidon oikeudellisuudesta ja tilinpäätöksen valmistelusta sekä osallistuu toimintakertomuksen laadintaan.
  • Koordinoi virkamatkustamista ja vastaa sen ohjeistuksesta.

Ryhmään kuuluu kolme tiimiä: maksut ja matkat, taloussuunnittelu ja EU-projektit.

Maksut ja matkat-tiimi

  • Hoitaa keskitetysti Syken menojen ja tulojen käsittelyyn ja maksuliikenteeseen sekä matkustukseen liittyviä tehtäviä.

Taloussuunnittelu-tiimi

  • Tukee yksiköiden toiminnan ja talouden suunnittelua sekä rahoituksen seurantaa ja raportointia, mm. rahoitusesitysten ja hankesopimusten valmistelu projektipäällikön tukena; hankkeiden kustannuslaskennan ja hinnoittelun asiantuntijatehtävät, mm. projektien avaus, seuranta, raportointi ja laskutus yhteistyössä projektipäälliköiden kanssa.
  • Neuvoo ja avustaa yksiköiden taloushallinnon prosesseissa.

EU-projektit-tiimi

  • Tukee projektipäälliköitä EU-rahoitteisten tutkimus- ja kehityshankkeiden valmistelussa ja toteutuksessa taloushallinnon osalta.
  • Hoitaa EU-projektien talousseurannan ja -raportoinnit sekä tilintarkastusten valmistelun, tukee hankevalmistelua budjetoinnin osalta, ohjaa ja neuvoo EU-hankkeiden hallinnossa.

Toimitilat ja kirjaamo -ryhmä

  • Vastaa Syken toimitilojen ja niihin liittyvien palvelujen ja tavarahankintojen budjetoinnista, sopimushallinnasta ja käytännön hankinnoista, toimitilojen ja palvelujen kehittämisestä ja laadun seurannasta, toimitilaturvallisuudesta ja sen kehittämisestä.
  • Vastaa Syken postitukseen liittyvistä palveluista ja niiden sopimuksista ja kustannuksista valtakunnallisesti.
  • Vastaa postin käsittelystä ja virastopalvelutehtävistä päätoimipaikalla Viikissä.
  • Vastaa Syken puhelinpalveluista sekä osittain av-palveluista.
  • Vastaa keskitetyistä kirjaamo- ja arkistointipalveluista sekä Syken asianhallinnan kehittämisestä ja laadun seurannasta.

Assistentit-ryhmä

  • Tukee johtoa ja esihenkilöitä yleishallinnollisissa tehtävissä.
  • Palvelee uusien työntekijöiden vastaanottamiseen liittyvissä palveluissa (työvälineet, kulkuoikeudet, yleisperehdytys jne.).
  • Tukee palvelussuhteen päättymiseen liittyvissä toimenpiteissä (mm. avustaa työtodistuksen laadinnassa).
  • Tukee sisäistä viestintää ja yhteisöllisyyttä yksiköissä.
  • Avustaa rekrytoinneissa, mm. haastatteluaikojen kalenteroinnissa ja hakijaviestinnässä.
  • Tukee useita hallinnollisia prosesseja, mm. huolehtii SykeVahvassa vastuuyksikön työpöydälle tulleiden asiakirjojen eteenpäin vastuuttamisesta ja tuntikirjausten teknisestä tarkastamisesta kuukausittain.
  • Järjestää tilaisuuksiin liittyvät palvelut (esim. virkistyspäivät, kehittämispäivät)
  • Avustaa johtoryhmien kokouksissa.

Hankinta- ja lakiasiat -ryhmä

  • Vastaa hankintatoimen ohjauksesta, koordinoinnista ja tuesta sekä yleishallinnollisten lakipalveluiden tuottamisesta.
  • Neuvoo ja tukee mm. sopimusten tekemisessä, julkisissa hankinnoissa, tekijänoikeus- ja muissa immateriaalioikeusasioissa, hallintoasioiden käsittelyssä sekä julkisuuslain ja tietosuojalainsäädännön soveltamisessa.
  • Tietosuojavastaavan tehtävät ja Syken asianomistajatehtävät mm. kansainvälisiä jätesiirtoja koskevissa rikosasioissa ovat tässä ryhmässä.

Osaaminen ja työhyvinvointi -ryhmä

  • Vastaa henkilöstösuunnittelun ja osaamisen johtamisen tuesta ja kehittämisestä. 
  • Tukee ja kehittää työhyvinvointia ja sen johtamista.
Julkaistu 16.4.2013 klo 13.26, päivitetty 20.3.2024 klo 10.29