YLEn alkuvuodesta julkaiseman kyselyn mukaan ilmastonmuutos huolestuttaa kansalaisia. Meille SYKEen tuleekin yhä enemmän tiedusteluja siitä, voiko arjen teoilla hillitä ilmastonmuutosta. Suurimmat päästöt toki syntyvät Kiinassa ja Yhdysvalloissa, eivätkä kasvihuonekaasupäästöt tunne rajoja. henkilöä kohden tuottamat päästöt kuuluvat kuitenkin maailman suurimpiin.
SYKE ylläpitää laskuria, jolla saa selville oman elämänsä hiilijalanjäljen. Siitä kehitellään parhaillaan mobiiliversiota. Omasta hiilijalanjäljestä saa selkoa myös seuraamalla sivustoja Ilmastolupaus ja 100 fiksua arjen tekoa.
Kuluttajien odotukset ovat olleet ratkaisevassa asemassa sille, että uusia vähäpäästöisiä ratkaisuja tulee koko ajan markkinoille. Enpä usko, että uusia kasvis- ja sieniperäisiä proteiinin lähteitä, kuten nyhtökauraa ja quornia, löytyisi kaupan hyllyltä, jolleivät kuluttajat olisi olleet niistä kiinnostuneita. Samoin kuluttajien kiinnostus on luonut markkinat asuntojen ilma- ja maalämpöpumpuille ja autojen hybridimalleille.
Mutta miten tunnistaa vähäpäästöiset tuotteet ja ratkaisut? Asunnon valinnassa tai oman talon suunnittelussa auttavat esimerkiksi ja pohjoismainen Joutsenmerkki. Asunnon energiantuotantoa voidaan parantaa uusiutuvilla energialähteillä, kuten lämpöpumpuilla, aurinkopaneeleilla ja varaavilla tulisijoilla. Tietoa voi etsiä Motivan ja HINKU-foorumin sivuilta.
Kotitalous- ja viihdelaitteiden valinnassa auttavat energiamerkinnät, joista kerrotaan Tukesin ja Motivan sivuilla. Tietokoneita ja näyttöjä ostaessa kannattaa kysyä myös TCO:n ympäristömerkkiä.
Vähäpäästöiseen liikkumiseen saa monessa kaupungissa ohjeistusta Reittioppaasta. Matkaketjupalveluja kehitetään parhaillaan myös koko maahan. Vähäpäästöisen auton valinnassa auttaa Trafin Autovertaamo. Yhteiskäyttöautot ja sähköpyörät ovat vähähiilisiä valintoja.
Ruokavalinnoissa yleisohjeena on lihan korvaaminen kasvis- ja sieniperäisillä proteiineilla, joita on jo paljon kauppojen valikoimissa. Vinkkejä ruokavalintoihin tarjoavat muun muassa SYKE, HINKU-foorumi, WWF, Saa syödä -sivusto ja Martat. Myös ravitsemussuositukset kannustavat kasvisvoittoiseen ruokavalioon.
Entä miten tehdä valintoja vaate- tai elektroniikkakaupan hyllyltä tai verkkomyymälästä? Ensinnäkin internetistä löytyy paljon yleistietoa ympäristöystävällisestä elämäntavasta ja kuluttamisesta, esimerkiksi , Motivan, SLL:n, WWF:n ja Marttojen sivuilta. Kuluttaja-lehti tarjoaa tietoa ja vertailuja, ja monet tekniikan alan lehdet testaavat nykyään laitteita myös ympäristönäkökulmista. Pohjoismainen Joutsenmerkki ja EU:n Kukka-ympäristömerkki pyrkivät takaamaan että tuote on kokonaisuudessaan ympäristöystävällinen, mukaan lukien ilmastovaikutukset.
Ideaali olisi, että jokaisesta ostoksestaan saisi päästötiedon vaikkapa kännykkään automaattisesti. Olimme mukana pilotoimassa tällaista järjestelmää kauppaketjun ja yli kymmenen perheen kanssa jo vuonna 2009. Ilmastomerkkiäkin on ideoitu jo yli kymmenen vuotta, mutta Suomessa tällainen merkintä on käytössä vasta joillakin elintarvikkeilla. Tiedon puute on hidastanut asioiden etenemistä, mutta tilanne paranee, kun EU:n kehittämä ympäristöjalanjälki tulee käyttöön.
Omia päästöjään olisi syytä vähentää heti, vaikkei hiilidioksidiekvivalenteista vielä tarkkaa tietoa saisikaan. Lappeenrannan teknillisen yliopiston professori Lassi Linnasen Helsingin sanomien haastattelussa 24.helmikuuta esittämä idea siitä, että itse kukin voisi vähentää kulutustaan ja laittaa säästyvät rahat ympäristöä hyödyttäviin investointeihin, on erittäin kannatettava. SYKEn professori Jyri Seppälä totesi taannoin Ekopaaston yhteydessä kotinsa uudesta aurinkopaneelista: ”Siellä se kohta paastoaa minun puolestani.” Laitetaan siis uudet ekotehokkaat ratkaisut ilmastotöihin!
Ari Nissinen on kehittämispäällikkö SYKEn Kulutuksen ja tuotannon keskuksessa. Häntä kiinnostaa vähäpäästöinen ja muutenkin ympäristöystävällinen elämäntapa sekä fiksut tuotteet.
Puh.0295 251 457
etunimi.sukunimi@ymparisto.fi
Blogikirjoittajien näkemykset ovat heidän omiaan, eivätkä ne edusta Suomen ympäristökeskuksen virallista kantaa.